Naast onze standaard koffiebekers kiezen veel van onze klanten voor koffiebekers met een eigen bedrukking. Om het je gemakkelijk te maken vind je in dit stuk meer informatie over de verschillende bedrukkingsmogelijkheden. Zo zie je snel en eenvoudig welke bedrukkingstechniek het beste bij jouw wensen past. Koffiebekerdirect biedt de keuze uit drie druktechnieken waarmee we koffiebekers bedrukken, ieder met zijn eigen voor- en nadelen, te weten: hoogdruk (flexodruk), vlakdruk (dry offsetdruk) en digitale druk. Het aantal te bedrukken koffiebekers en het gewenste bedrukkingsoppervlak zijn vaak bepalend voor de keuze.


Dry offset druk (logobedrukking)

Dry offset is een populaire en veel gebruikte druktechniek, met name voor grotere oplages. Deze druktechniek wordt toegepast in onze Nederlandse productielocatie. De gewenste bedrukking (het beeld) wordt aangebracht op aluminium drukplaten (clichés). Eén cliché per kleur. Het beeld op de plaat wordt via diverse rollen voorzien van inkt en vervolgens overgebracht op een roterend rubberdoek. Vanaf het rubberdoek wordt het totale beeld in één roterende beweging overgebracht op de koffiebekers.

De voordelen van dry offsetbedrukking:

  • Hoge drukkwaliteit, deze techniek is zeer scherp en nauwkeurig, de kleuren zijn egaal en scherp. 
  • Er wordt gedrukt in PMS, tot maximaal 6 kleuren, inkten op oliebasis. 
  • Voordelig voor oplages, vanaf 5.000 bekers.

Nadelen van dry offsetbedrukking:

  • Minder geschikt voor kleine aantallen, gezien de hoge startkosten.
  • De koffiebekers kunnen tot maximaal 80% van het oppervlakte worden bedrukt.
  • De bedrukking loopt in sommige gevallen over de plaknaad.


Flexodruk (volledige bedrukking)

Flexodruk een ideale manier om kartonnen koffiebekers snel en goedkoop te bedrukken. De techniek van inline bedrukken is vooral interessant voor middelgrote en grote oplages. Deze druktechniek wordt toegepast op onze productielocaties in Polen en China. Flexodruk is een rotatieve hoogdruktechniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van flexibele drukvormen, de zogeheten clichés en dunne, sneldrogende inkten. Hoogdruk betekent dat de beelden/teksten die gedrukt moeten worden, hoger liggen op de drukvorm. De hoeveelheid overgedragen inkt op het karton van de bekers wordt vervolgens door een rasterwals bepaald.

Voordelen van flexodruk: 

  • Relatief goedkoop omdat de bedrukking in-line, dus tijdens het maken van de koffiebekers wordt aangebracht. 
  • Hoge druksnelheid bij relatief eenvoudige bedrukkingen (vanaf 30.000 stuks) 
  • De (koffie)bekers kunnen volledig (100%) worden bedrukt.

Nadelen van flexodruk:

  • Relatief hoge investering nodig voor de aanmaak van clichés, maar deze kosten zijn eenmalig en vervallen bij een herdruk. 
  • Rasterpartijen in standaard flexodruk zijn vaak iets grover dan rasterpartijen in dry offsetdruk. 
  • Relatief lange levertijden, vanaf 6 weken, na akkoord op het artwork.


Digitale bedrukking (volledige bedrukking)

Digitale bedrukking is vergelijkbaar met een gewone kleurenprinter. Bij digitaal drukken worden de beelden direct vanaf de bestanden afgedrukt, zonder tussenkomst van een clichéplaat. Dat maakt digitaal printen een stuk flexibeler: je kunt snel en met weinig opstartkosten je koffiebekers bedrukken. In plaats van inkt gebruikt een digitale printer toners. KoffiebekerDirect bedrukt digitaal in onder meer Nederland en Polen.

Voordelen van digitale druk:

  • Goede drukwaliteit met lage opstartkosten (geringe setup kosten per ontwerp). 
  • Snel en makkelijk op te starten. Dus korte levertijden. 
  • Hoge flexibiliteit. Beelden/data kun je relatief snel wijzigen of toevoegen.

Nadelen van digitale druk:

  • 4 kleuren CMYK drukproces: sommige kleuren kunnen soms minder accuraat worden weergegeven. 
  • Hoge variabele kosten. De drukkosten bij hogere volumes zijn relatief hoog. Dit in vergelijking met offset en flexodruk.

Meer weten over onze druktechnieken en welke techniek het best bij jou past? Neem gerust contact op met ons customerservice team op 055-7676100. Wij zijn iedere dag van 9:00 tot 17:00 uur bereikbaar.